معرفی مکلارن p1
با معرفی مکلارن P1 از همان اول مشخص بود که با یک سوپرماشین هیجانانگیز روبرو هستیم. تست شتاب این خودرو نشان داد که P1 قادر است تا در مدت ۲/۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و این تلاش را تا رسیدن به مرز ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. البته این اعداد در دنیای سوپرماشینها چندان عجیب و غریب نیستند. پورشه 911 توربو S در ۲/۶ ثانیه سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را رد میکند و مک لارن F1 در ده 90 نیز 32 کیلومتر بر ساعت سرعت نهایی بیشتری داشته است. چیزی که ۳۷۵ نمونهای که از P1 ساخته میشود را از بقیه رقبایشان متمایز میکند، توانایی آنها در گرفتن پیشرانه از یک موتور V8 قدرتمند 727 اسببخاری با دو توربوشارژر و یک موتور الکتریکی ۱۷۷ اسببخاری است که این موتور الکتریکی از یک بسته باتری لیتیومی استفاده میکند. وجود این پیشرانه الکتریکی باعث میشود که نیرو به صورت پیوسته برای سرعتگیری و شتاب بیشتر در دسترس باشد.
البته تصور اینکه مکلارن P1 هیچگونه مشکلی ندارد، کار اشتباهی است. مشکلات زیاد هستند. مثلاً در پیچ، پا را از روی پدال گاز برداشته و فرمان را بچرخانید؛ خواهید دید توربوها چه صدای دلهرهآوری از خود نشان میدهند. میتوانید زوزه مکش جریان هوا در لولههای تنفسی توربو در مسیرش به ۸ محفظه احتراق داخلی را حس کنید. صدای موتور نیز به نسبت دیگر خودروهای جاده زیاد است. دانههای مصالح سطح جاده وقتی به بدنه فیبرکربنی برخورد میکنند، میتوانند مشکلات و سر و صدای زیادی ایجاد کنند.
با این حال، تمام نگرانیها در مورد این که یک سیستم هیبریدی نمیتواند هیجان زیادی در رانندگی با یک سوپرماشین ایجاد کند، بیاساس است. حداقل در مورد مکلارن P1 و مدلهایی مانند فراری لافراری و پورشه 918 در این کلاس، چنین چیزی درست نیست. کار کردن موتور الکتریکی به راحتی قابل لمس نیست؛ ولی این پیشرانه با آرامش و بدون هیچ کار اضافی، اطمینان زیادی را برای شما ایجاد میکند. P1 را میتوان برای مسافتی در حدود ۶ مایل به صورت کامل با پیشرانه الکتریکی هدایت کرد. امّا هدف اصلی از استفاده از این موتور برای تنظیم یکنواختی انتقال نیرو از موتور بنزینی است.
هر کدام از ۷۲۷ اسببخار پیشرانه حرکت ۲/۰۴ کیلوگرم از وزن کلی ۱۴۹۷ کیلوگرمی P1 را به خود اختصاص میدهند و این قبل از زمانی است که موتور الکتریکی نیز به ترکیب پیشرانه اضافه شود. این در حالی است که مدلی مانند لامبورگینی اونتادور برای هر اسببخارش، ۲/۶۷ کیلوگرم وزن دارد.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور وسط، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.
- قیمت مدل تست: ۱۱۵۰۰۰۰ دلار (فروخته شده)
- پیشرانه: ۳/۸ لیتری V8 با دو توربوشارژر، DOHC 32-valve با قدرت ۷۲۷ اسببخار و گشتاور ۷۲۰ نیوتنمتر. موتور الکتریکی AC permanent-magnet با قدرت ۱۷۷ اسببخار و گشتاور ۱۳۰/۱ نیوتنمتر. قدرت مجموع: ۹۰۳ اسببخار.
- گیربکس: ۷ دنده اتوماتیک دوکلاجه با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۶۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۵۹ متر.
- عرض: ۱/۹۴ متر.
- ارتفاع: ۱/۱۴ تا ۱/۱۹ متر.
- وزن کلی: ۱۴۹۷ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲/۷ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۵/۱ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۰ ثانیه با سرعت نهایی ۲۳۶/۵ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی: ۳۴۹/۲۳ کیلومتر بر ساعت.